home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Edukans Actieplatform
Twee verschillende werelden, één gezamenlijke gedachte   Lessen hier op de school waar wij te gast mogen zijn zijn alles beha...

Twee werelden

Twee verschillende werelden, één gezamenlijke gedachte

 

Lessen hier op de school waar wij te gast mogen zijn zijn alles behalve conventioneel te noemen. Er is sprake van twee shifts: één in de ochtend en één in de middag, shifts wisselen dagelijks. De reden hiervoor: er wordt in twee talen les gegeven, in het Amhaars en het Afaan Oromo. Je kunt je voorstellen dat dit ook voor obstakels kan zorgen, zeker met het geven van workshops aan deze toegewijde docenten. Daarnaast is het Engels niet bij iedereen even goed. Aan ons de eer om een workshop te geven over het belang van huiswerk.

 

Na een korte introductie zijn we begonnen met de placematmethode. Groepjes komen uiteindelijk met elkaar tot een gezamenlijke consensus over wat het belangrijkste doel van huiswerk geven is. Prachtig om te zien hoe iedereen, zowel de Nederlandse docenten als de Ethiopische docenten tot één gedachte komen. Door middel van actieve werkvormen krijgt het doel verdere inhoud en je ziet de motivatie bij onze Ethiopische collega’s groeien. Als huiswerkopdracht maken zij  een lesopzet met een actieve werkvorm en een huiswerkopdracht voor een van hun lessen deze week. Als afsluiting hebben we de Waka Waka lampjes geïntroduceerd. Door deze lampjes kunnen kinderen die bijna tot geen elektriciteit beschikken toch huiswerk maken. Een project waar we trots op zijn.

 

In de middag hebben wij verder lessen bezocht bij onze buddies. Het is mooi om te zien dat zij al bezig zijn met het inplannen van een actieve werkvorm in hun les. Dit geeft aan dat zij samen met ons het onderwijs willen verbeteren. Het leren is wederzijds: wij nemen verschillende vormen van kennisoverdracht mee naar huis die zij toepassen in hun lessen, zij hebben geen digiborden. Een ander voorbeeld: als bij ons de stroom uitvalt hebben wij nu ideeën om de les voort te zetten zonder stil te vallen.

 

Naast het samenwerken met de docenten van de school hebben wij ook tijd om van de prachtige Ethiopische cultuur te genieten. Zo zijn wij gezamenlijk naar de markt gegaan waar we een aantal souvenirs hebben gehaald. Je merkt dat wij een bijzondere verschijning zijn aangezien de mensen allemaal naar ons toe trekken. Er zijn veel verschillen maar of  het nu om onderwijs gaat of het dagelijks leven; we zitten in twee verschillende werelden, maar met één gedachte en dat is een betere wereld voor ons allen.

 

Geschreven door Mario, Aukje en Niels

Reacties (4)

  • Leo en Yvonne van Zanten
    4 jaar geleden
    Wat een bijzondere interessante reisverslagen!

    Reactie rapporteren

  • Eline Van Os
    4 jaar geleden
    Oh mooie mensen, wat indrukwekkend om te lezen en te zien.... Laat staan dat je het allemaal zelf meemaakt! Geweldig dat er zoveel verbinding zichtbaar is. Gaaf om dat mee te krijgen van jullie verslagen. Zet 'em op nog even allemaal en dikke knuffel voor Romay!

    Reactie rapporteren

  • Michel de Goeij
    4 jaar geleden
    Fijn te lezen, dat het toepassen van een activerende werkvorm bij mensen die al gemotiveerd naar school toe gaan, toch een positieve bijdrage bij het maken van huiswerk oplevert.

    Reactie rapporteren

  • Rob Roos
    4 jaar geleden
    Mooi om al jullie verslagen te lezen!! Goed werk!!

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen