home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Leren over leven
Edukans Actieplatform
Dinsdag 25 februari Vandaag begint de dag met het volgen van lessen met de buddy’s. De eerste les is scheikunde. De les gaat over het pe...

Leren over leven

Dinsdag 25 februari

Vandaag begint de dag met het volgen van lessen met de buddy’s. De eerste les is scheikunde. De les gaat over het periodiek systeem. De docent vertelt heel enthousiast over zijn vak en waar alle elementen vandaan komen. Na scheikunde hebben we Oromic, de lokale taal.

Na de lessen gaan we bezig met Life Skills. We beginnen met het maken van de River of Life. Hierbij teken je een rivier gebaseerd op je leven. Bij een hoogtepunt teken je een vis, bij een probleem een rots en bij pijn/rouw een krokodil. Eftu, mijn buddy, vertelt over de momenten waarop haar broertje en zusje geboren zijn. Ze heeft echter ook een rots getekend, deze staat voor het overlijden van haar oma.  Daarnaast tekent ze ook een vis omdat ze naar school mag gaan en dat ze leuke vrienden heeft op school. Het is leuk om te zien dat Zelalem (Wessels buddy) een vis getekend en daar bij geschreven ‘becoming Wessels buddy’, en Helen ( Iris’ buddy) heeft opgeschreven ‘friend come to school’ waarmee ze Iris bedoelt.

Na de River of Life gaan we uitdagingen op school in kaart brengen: Issue Mapping. Jongens en meiden worden verdeeld in verschillende groepjes, Ethiopiers en Nederlanders gemixt. Veel voorkomende problemen zijn onder andere geen schoon toilet, geen water op school, veel leerlingen in een klaslokaal, niet genoeg materialen en meisjes die zich onveilig voelen onderweg naar school. Wat opvalt is dat veel mannelijke buddy’s dingen als schoolmaterialen en klaslokalen voornamelijk belangrijk vinden, waar meiden onderwerpen als schoon water en toiletten belangrijker vinden. Na de lunch gaan we verschillende toneelstukjes maken over deze onderwerpen.

Vlak voordat we gaan lunchen, komt er een hele zwerm sprinkhanen langs. De sprinkhanenplaag is hier op het moment geen groot probleem, maar je ziet dat de Ethiopische leerlingen het toch serieus nemen. Al snel worden er wat takken met blaadjes verzameld en gaan de leerlingen op de sprinkhanen jagen. Een aantal van ons gaan de Ethiopische leerlingen helpen met het voorkomen dat in deze regio ook een ware plaag komt.

Door Nathalie

Na de lunch gaan we toneelstukjes maken over de onderwerpen die zijn besproken in de ochtend. Aan de hand van die ‘challenges’ kiest ieder groepje een onderwerp. Jongens en meiden worden nu wel gemixt, zodat de verschillende rollen kunnen worden gespeeld. Ieder groepje krijgt een startzin en nog een andere zin die aan bod moet komen in het toneelstukje. Voor ons zijn dat: ‘It is time to go to school, we have to walk 30 minutes...’, en ‘oh no, I am scared of the boys’. Samen met Juul, Bontu, Bram, Uzef en Furdosa beelden we uit hoe meisjes soms worden lastiggevallen wanneer ze onderweg naar school zijn. Ook laten we zien dat goede vrienden kunnen helpen om minder last te hebben van deze problemen.

Tijdens de voorbereidingen merken we dat de Nederlandse leerlingen wat meer het voortouw nemen, maar als we eenmaal op weg zijn komen ook de Ethiopische leerlingen met goede ideeën. Ondanks de taalbarriere hebben we er een mooi stukje van kunnen maken. Andere toneelstukjes gaan over het gebrek aan water, de vieze wc’s en het gebrek aan materialen voor docenten en leerlingen op school.

Na een tiental minuten voorbereiden gaan we de toneelstukjes aan elkaar opvoeren.
Je kan mooi zien dat in elk toneelstukje een boodschap zit, net als een begin, conflict en een slot.
De bedoeling van deze oefening kwam goed naar voren. Het in beeld brengen van de problemen die leerlingen ervaren om goed naar school te kunnen gaan. Hierbij hebben we oorzaken, gevolgen, voorbeelden en mogelijke oplossingen langs zien komen.

Door Blossom

Media bij bericht (18)

Reacties (15)

  • Hester Lampe
    11 maanden geleden
    Mooie update, en heerlijk om Lukas op de foto te zien lachen. ❤️

    Reactie rapporteren

  • Alstje den Ouden
    11 maanden geleden
    Wat zijn jullie super goed bezig om elkaars cultuur en onderwijs kansen te leren kennen en op verschillende manieren samenwerken en meedenken over verbeteringen. zo trots op allemaal!!

    Reactie rapporteren

  • Hugo den Ouden
    11 maanden geleden
    Prachtige vis, deze ontmoeting van 2 culturen, in de River of Life.

    Reactie rapporteren

  • Astrid Van Beest
    11 maanden geleden
    Wat mooi weer! Prachtige foto's en verhalen. Geniet enorm van alles wat jullie meemaken!

    Reactie rapporteren

  • Claudia Grube
    11 maanden geleden
    Wat ontzettend mooi en ontroerend om te lezen en op de foto’s te zien, hoe het elkaar en van elkaar leren ontstaat. Renske, Jade en Juliette, kanjers!

    Reactie rapporteren

  • Pauline Troost Cals College
    11 maanden geleden
    Mooi geschreven Blossom. De foto’s zijn weer veelzeggend!

    Reactie rapporteren

  • Jolanda van der Poel
    11 maanden geleden
    Wat een prachtige foto van onze lieve Iris

    Reactie rapporteren

  • Miranda Kleisen
    11 maanden geleden
    Wat een mooie foto's! En wat een mooie verhalen! Super! Komen er ook foto's van leerlingen op deze site?

    Reactie rapporteren

  • Miranda Kleisen
    11 maanden geleden
    T.a.v. mijn vorige bericht: ik bedoel foto's gemaakt door de Nederlandse leerlingen.

    Reactie rapporteren

  • Angelique Vugts
    11 maanden geleden
    Wat zijn jullie goed bezig! Mooi om zo samen deze thema's aan te pakken en na te spelen. Belangrijk om de verschillen tussen jongens en meisjes zo duidelijk vast te stellen. Heel leerzaam. Enne...dat zijn flinke sprinkhanen zo te zien! Heel veel succes. Dikke knuffels van Jeff, Dajo en Lizzy aan Ophelie. - X - Mama

    Reactie rapporteren

  • Debora ducaat
    11 maanden geleden
    Wat een mooie foto's en verhalen. Prachtig om te zien dat rijk en arm geen verschil maakt.. En dat je niet perse de zelfde taal te spreken om elkaar te begrijpen en te voelen. Heel mooi.. Romay je glundert gewoon hellemaal. Dikke kus romay

    Reactie rapporteren

  • Annemarie vd Meer
    11 maanden geleden
    Alle verslagen in 1 woord; Indrukwekkend!

    Reactie rapporteren

  • Marjan
    11 maanden geleden
    Bijzonder, mooi en ontroerend om de verhalen te lezen tot nu toe. Een onvergetelijke ervaring en wat een levenswijsheid rijker, nu al, dat lees je echt uit de verslagen die geschreven worden, ik vind het echt indrukwekkend! Wees heel trots allemaal op jezelf, Lieve groeten en veel succes nog, mevr. Wester, Pius X-College, Bladel.

    Reactie rapporteren

  • Manou
    11 maanden geleden
    Ontzettend gaaf. En wat leuk om de interactie tussen Ethiopische en Nederlandse leerlingen te zien op de foto.

    Reactie rapporteren

  • Michel de Goeij
    11 maanden geleden
    Leuk stukje en typerend dat verschil in ervaring tussen meisjes en jongens.

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen